Op 27 november 2014 organiseerde de PO-Raad haar eerste thematische conferentie. Het thema Breinstorm – het lerende brein in het onderwijs, trok zo’n 250 deelnemers. PO-Raad voorzitter Rinda den Besten pleitte in haar inleiding voor het dichter bij elkaar brengen van de wereld van wetenschap en school, en vooral zelf ook te blijven leren en zoeken. Zij herinnerde de deelnemers eraan dat de inzichten uit de neurowetenschap ook meegenomen zijn in recente afspraken met het Rijk, zoals bewegen en gezonde voeding, een gezond binnenklimaat en het stimuleren van een onderzoekende houding. Den Besten: “Dat meet je met een Cito-toets niet.”

Brein(kennis) in dialoog met omgeving

Een leerling in ontwikkeling is een brein in ontwikkeling. Dat is de kern van de boodschap van prof. dr. Jelle Jolles. Jolles is hoogleraar neuropsychologie en directeur van het Centrum Brein & Leren aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij vindt het mooi dat het primair onderwijs vooroploopt bij het leggen van verbindingen tussen brein en onderwijs, maar waarschuwt ook voor neuromythen: onjuiste generalisaties over hersenkennis. Voorbeelden daarvan zijn dat we maar tien procent van onze hersenen zouden gebruiken, ideeën over de linker- en rechterhersenhelft én de breed verbreide opvattingen over verschillende leerstijlen. Op de BreinStorm presenteerde Jolles zeven belangrijke hersenféiten. Geen kennis over de hersenen, maar over hoe deze kennis in dialoog met de omgeving kan bijdragen aan de opvoeding en ontplooiing van kinderen.

VorigeAls de juf meedoet met tikkertje, worden kinderen actiever
VolgendeVoorbeeldbrief beschikbaar over privacy en digitale leerlinggegevens
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter