Innoveren wordt vaak gezien als een wat ongrijpbaar proces. Dat komt omdat innoveren per definitie gaat om het creëren van iets nieuws of een nieuwe situatie in de toekomst. Het maakt hierbij nog al een verschil of je de toekomst ziet als iets wat je slechts overkomt of iets waar je invloed op kan uitoefenen. Deze laatste positieve houding vormt de start van het innoveren.

Dit, en hoe innoveren met ict in onderwijs verder in zijn werk gaat, kwam aan bod in de Masterclass Leren innoveren op woensdag 15 mei georganiseerd door Kennisnet in samenwerking met Iselinge Hogeschool. Daarbij kwamen bekende en minder bekende inzichten uit onderzoek en literatuur voorbij van Vier in Balans tot design denken, van Theory U tot recent onderzoek naar innovatiekracht.

Daarbij zijn een aantal succesfactoren voor innovatie genoemd. Eén ervan is een belangrijke houvast bij het innoveren. Zoals gezegd wordt innovatie als onvoorspelbaar gezien, en inderdaad vergt innovatie het loslaten van zekerheden: je moet het oude loslaten om ruimte te maken voor iets nieuws. Maar er is een belangrijke zekerheid die houvast kan bieden: het ideaal dat je probeert te realiseren met innovatie. De kunst is dus om dit helder te maken. En hoe korter en krachtiger je dit weet te formuleren, hoe beter.

Guy Kawasaki, auteur van de innovatieklassieker The Art of the Start, noemt dit, naar Oosters voorbeeld, een mantra. Hij beschrijft het formuleren van een mantra als een van de belangrijkste eerste stappen voor een nieuwe onderneming, welke vorm dit ook heeft. Een goed voorbeeld is de missie van Google: ‘to organize the world’s information and make it universally accessible and useful’. Dit geeft de medewerkers van Google in één zin richting voor alles wat ze ondernemen. Dit is duidelijk wat anders dan een gemiddeld mission statement, die meestal bestaat uit mooi klinkende maar weinig zeggende volzinnen vol buzzwords en vaagheden.

Het gebeurt vaak dat men bij innovatie te snel oversteekt van het wat naar het hoe, zonder een duidelijk en gedeeld antwoord op het waartoe van innovatie. Als je mensen confronteert met innovatie, bijvoorbeeld de introductie van een nieuwe ict-toepassing, en alleen focust op hoe deze ingezet moet worden dan is de kans op weerstand groot en op adoptie klein zolang de gebruikers het doel van het middel – het waarom of waartoe – niet onderschrijven. Een heldere en met de juiste betrokkenen gedeelde visie vormt een belangrijke houvast tijdens het grillige innovatieproces.

Meer info in de slides hieronder.

Leren innoveren masterclass iselinge 15 mei slides from Kennisnet Innovatie

VorigeOverheidssturing op examenresultaten werkt averechts
VolgendeMinder vaste contracten in primair onderwijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter