Honderd miljoen euro, een mobiliteitscentrum en projecten in de regio moeten de verwachte tekorten van leraren wiskunde en Nederlands in het voortgezet onderwijs oplossen. Dat schrijft minister Bussemaker van Onderwijs als antwoord op Kamervragen van PvdA-kamerlid Mohammed Mohandis.

Het Onderwijsblad schreef eerder al over de verwachte tekorten van docenten. Ckv-docenten zijn er de komende jaren in overvloed, docenten wiskunde en Nederlands zijn harder nodig. Dat bleek uit cijfers van Voion, Arbeidsmarkt&Opleidingsfonds voortgezet onderwijs. Van 2012 tot 2015 zijn er elk jaar 179 docenten wiskunde minder dan nodig zijn. Voor Nederlands wordt een tekort van 125 leraren per jaar verwacht.

Minister Bussemaker schrijft dat het ministerie komend schooljaar met verschillende projecten start op verschillende scholen in de regio’s waar tekorten dreigen. ‘De projecten dragen bij aan het vergroten van de instroom, het behoud en de doorstroom van leraren’, aldus de minister. Ook moeten de projecten bijdragen aan de kwaliteit van docenten in het voortgezet onderwijs.

Een mobiliteitscentrum kan ervoor zorgen om de regionale tekorten op te vangen. Bussemaker schrijft dat het ministerie deze optie aan het verkennen is, samen met de wethouders van de vier grootste steden van Nederland. Zo’n centrum zou kunnen helpen om leraren uit krimpgebieden te begeleiden naar een andere regio waar wel een tekort is. In totaal trekt het ministerie 100 miljoen uit om de tekorten tegen te gaan en de kwaliteit van docenten te verbeteren.

VorigeOnderwijs in 2050: schoolboeken zijn er dan echt niet meer
VolgendeTaal- en rekenachterstand gaan vaak hand in hand
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter