Kinderen uit groep 8 van de basisschool zijn niet beter of slechter geworden in rekenen en wiskunde. Dat blijkt uit onderzoek van toetsenmaker Cito over het niveau van kinderen die de jaarlijkse eindtoets in 2011 hebben gemaakt. Op het vorige peilmoment, in 2004, was het niveau achteruit gegaan maar nu is het weer gestabiliseerd.

De onderzochte onderdelen van het reken- en wiskundeonderwijs zijn onder meer getallen en bewerkingen, verhoudingen, breuken en procenten en verbanden. Over het algemeen scoren jongens hoger dan meisjes op het gebied van rekenen. Bij het onderdeel bewerkingen scoren meisjes gelijk of beter.

Op vrijwel iedere basisschool maken de kinderen uit groep acht de Cito-toets. Mede op basis van de uitslag hiervan wordt bepaald naar welk niveau van het voortgezet onderwijs de leerling gaat. De jaarlijkse toetsen worden komende week afgenomen. Cito kwam deze week al in het nieuws omdat de opgaves uitgelekt waren en in handen waren gekomen van een krant.

VorigeKamerleden willen opheldering over verschraling onderwijsaanbod
VolgendeBeantwoording Kamervragen over daling aantal technieklessen in voortgezet onderwijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter