Op Kids.kennisnet.nl is in samenwerking met CPNB het Kinderboekenland opgericht. Op deze website vinden leerlingen (groep 4 t/m 8) leuke en interessante filmpjes en spelletjes die te maken hebben met kinderboeken of het thema Hallo Wereld! Bekende kinderboekenschrijvers vertellen waar ze hun inspiratie vandaan halen en geven tips. Kinderen kunnen ook meedoen aan de schrijfwedstrijd. Je kunt het Kinderboekenland ook klassikaal inzetten, bijvoorbeeld met een digibord.

Educatieve games

Er zijn een aantal educatieve games beschikbaar op het Verkiezingsland:

• Een spannend doolhof, waarbij je vragen goed moet beantwoorden om de uitgang te vinden.
• Het Eerder en Later spel, waarbij kinderen gebeurtenissen in de geschiedenis van boeken (zoals de boekdrukkunst) op de juiste volgorde moeten zetten
• Een Geheugenspel (memory)
• Een Woordzoeker
• Een boekenkaftspel (sleep de titel bij de juiste kaft)

Ook het spel mep de boekenwurm is te spelen, waarbij kinderen binnen 1 minuut minimaal 20 boekenwurmen moeten meppen.

Tips van Schrijvers

Op het Kinderboekenland geven 5 kinderboekenschrijvers, zoals Tosca Menten en Hans Hagen, tips voor het schrijven van verhalen.

Verder kunnen kinderen ook hun favoriete boek op de site delen en tips krijgen over voorlezen en presenteren.

Schrijfwedstrijd

De ontmoetingen tussen kinderen uit verschillende werelden leveren prachtige verhalen op. Daarom vind je op het Kinderboekenland ook een schrijfwedstrijd voor leerlingen. Laat hen een verhaal (maximaal 1 A4) schrijven over het thema Hallo Wereld! De verhalen kun je mailen naar de redactie via kids@kennisnet.nl. De kinderen maken met hun verhaal kans op een prijzenpakket van Dummie de Mummie. Meer informatie over deze wedstrijd vind je op het Kinderboekenland onder prijsvraag.

Lestips voor de Kinderboekenweek 2012

We bieden naast het Kinderboekenland ook tips voor lesmateriaal, websites en filmpjes die je rond de Kinderboekenweek in kunt zetten.

Lees de lestips over de Kinderboekenweek 2012

VorigeLestips voor kinderboekenweek
VolgendeDe context van het onderwijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter