Kleuters die werken met skoolmates en de software Bas gaat digi-taal verbeteren hun taalvaardigheid even goed als leerlingen die op reguliere manier aan taal werken. Dit blijkt uit onderzoek van de Lorentzschool uit Leiden dat samen met Kennisnet is uitgevoerd in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs). Uit het onderzoek blijkt verder dat de kinderen met de skoolmates snel hun ict-vaardigheden ontwikkelden en dat ze meer motivatie en plezier in het leren hadden dan de controlegroep.

Skoolmates en Bas gaat digi-taal

Twee vliegen in één klap! Dit dacht men op de Lorentzschool in Leiden toen ze de gelegenheid kreeg het geplande woordenschatonderwijs te intensiveren. Ze kon daarbij gebruik maken van skoolmates (kleine, stevige laptops met touchscreens) met de software Bas gaat digi-taal. Dit is een programma voor spreken, luisteren, woordenschat en fonetisch bewustzijn en oriëntatie op geschreven tekst.

Twee klassen van groep 2 deden mee: één groep werkte met skoolmates en de software en een groep werkte zonder deze hulpmiddelen. Welke groep zou meer vooruitgang boeken qua woordenschatverrijking? Voor de start van het experiment werden beide groepen getoetst met een TAK en TvK toets.

In de Praktijk

Vanzelfsprekend waren de kinderen zeer enthousiast om met "het nieuwe speeltje Skoolmate" te mogen oefenen. Helaas bleken de 2 sessies per dag van 20 minuten iets te veel van het goede om de concentratie vast te houden. Ook werd duidelijk dat leerlingen na verloop van tijd extra externe motivatie nodig hadden. Twee sessies per week werkten beter. Ook waren enkele onderdelen te moeilijk voor een aantal leerlingen. Voor deze leerlingen werd het programma Schatkist Woordenschat ingezet.

Resultaten

Zowel de controlegroep als de groep met kinderen die met de skoolmates hebben gewerkt verbeterden tijdens het onderzoek hun taalvaardigheid. Maar er is geen verschil in hoe hard ze vooruitgaan, zo wijzen de toetsen uit. Dit blijkt ook uit de derde meting, na verlenging van het experiment. Groei in woordenschat is met de verlenging ook nauwelijks bereikt.

Meer informatie over dit experiment




• Download dit EXPO2-onderzoek: Woordwijs met de laptop (PDF)

• Skoolmate

• Ik ben Bas

• De Schatkist


Andere relevante links


• Kennisnet Dossier Laptops en tablets

• Leraar24 Dossier Woordenschat

• Tabletproject met Google Android (in dit interview worden skoolmates en tablets vergeleken)


Meer Onderzoek


• Woordenschatontwikkeling in het basisonderwijs “ een inventarisatie van empirisch onderzoek door H. Bonset en M. Hoogeveen in opdracht van SLO.

• Wat weten we over ict en taalontwikkeling van jonge kinderen? (Kennisnet Onderzoeksreeks)

• Kwaliteit van digitaal leermateriaal: taalonderwijs op de basisschool (Kennisnet Onderzoeksreeks)

VorigeFlipcharts bevorderen zelfstandigheid samenwerken en plezier in het leren
VolgendeText to speech software helpt zwakke lezers
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter