De inzet van skoolmates gecombineerd met Rekentuin (een adaptief computerprogramma) verhoogde de Cito-score van leerlingen niet, blijkt uit onderzoek van Stichting SKOzoK en Kennisnet in het kader van EXPO 2 (experimenten in het basisonderwijs). Wel scoorden de leerlingen beter op de tempotoetsen. De motivatie voor rekenen werd niet beduidend groter.

Ervaringen De Talententoren

In dit filmpje zie je hoe het project door De Talententoren (onderdeel van Stichting SkozoK) is ervaren.



Opzet van het experiment

Stichting SKOzoK (Samen Koersen op zichtbare onderwijs Kwaliteit) wil graag het rekenen voor haar leerlingen interessanter maken en de Cito-score verhogen. Daarom besloot ze om skoolmates (kleine, stevige laptops met touchscreens) en het rekenprogramma Rekentuin in te zetten. 3 scholen van SKOzoK deden 4 maanden mee aan het onderzoek. Groep 6, 7 en 8 van De Talententoren en groep 7 en 8 van de St. Andreasschool werkten met Rekentuin met de skoolmates. Groep 6, 7 en 8 van Agnetendal vormden de controlegroep.

Rekentuin en skoolmate

Rekentuin is een adaptief computerprogramma waar leerlingen diverse opdrachten in uitvoeren. Als de leerlingen meer oefenen en goede resultaten halen, gaat het tuintje bloeien. De oefeningen en resultaten worden opgeslagen, zodat de leerkracht ze kan raadplegen en leerlingen individueel kan begeleiden. In dit experiment werkten de leerlingen met een skoolmate, een laptop die voor kinderen is ontworpen.

Resultaten

Er is geen verhoging van de Cito-score gerealiseerd, maar er is wel een verschil gemeten in de score op de tempotoetsen. Bij verlenging van het experiment bleek dat leerlingen in groep 6 een hogere Cito-score kunnen halen. De motivatie voor rekenen bleef echter gelijk of daalde zelfs in groep 7 en 8, als de nieuwigheid er vanaf is.

De leerkrachten zien voordelen in het individueel begeleiden van hun leerlingen en de mogelijkheid om hun voortgang goed te kunnen volgen. Met Rekentuin is het mogelijk om leerlingen passend onderwijs te bieden, doordat de leerlingen het programma op hun eigen niveau kunnen gebruiken.

Meer informatie over dit experiment


• Download dit EXPO2-onderzoek: Beter rekenen in je digi-tuin (PDF)

• Rekentuin.nl

• Skoolmate.nl


Andere relevante links


• Learning analytics: zet gegevens van je leerlingen vakkundig in

• Kennisnet Dossier Laptops en tablets

• Rekenpilots.nl: informatie over rekenverbetertrajecten in het basisonderwijs

• 13 praktische webtips voor rekenen

• Wat weten we over rekenen en ict in het basisonderwijs? (Onderzoek door Kennisnet)

VorigeLeerlingen met dualbooks maken meer vooruitgang met rekenen
VolgendeMultitalent geen effect op woordenschat en rekenonderwijs wel grotere motivatie leerlingen
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter