Zo, hij is weer achter de rug: de IPON. De Jaarbeurs stond weer vol met allerlei soft- en hardwareproducten. De commerciële uitwerking van vernieuwingen die de afgelopen jaren in het onderwijs hebben plaatsgevonden. Maar als je echt op de hoogte wilt zijn van de laatste ontwikkelingen, dan vind je die (bijna) niet op de stands op de IPON: vernieuwen vraagt vaak veel investeringen en lang niet altijd weet je tevoren of die investeringen ook rendement gaan opbrengen. De meeste bedrijven nemen dan ook het zekere voor het onzekere en brengen vooral producten op de markt waarvan ze al weten dat er interesse voor bestaat een groot aantal scholen. Er zijn maar heel weinig bedrijven die produceren voor de voorlopers op het gebied van onderwijsvernieuwing.



Wie geïnteresseerd was in de nieuwste trends kon wel zijn hart ophalen bij een aantal presentaties. Het meest heb ik geleerd van de verhalen die onderling werden uitgewisseld: bij de lunch, na afloop van de presentaties, aan de stands. Wat een heerlijk bevlogen branche is het onderwijs toch!



Heb je de IPON gemist en wil je weten wat de laatste ontwikkelingen zijn in het onderwijs, dan kan ik je het jaaroverzicht van het SURFnet/Kennisnet Innovatieprogramma aanbevelen. Het is al een tijdje uit, maar ik was er nog niet aan toegekomen om erover te bloggen. Maar het is te mooi en te handig voor innovators om onbesproken te laten!



Het jaaroverzicht 2011 is vormgegeven als een soort interactief tijdschrift. Het verslag is ingedeeld in thema's en projecten die door SURFnet en Kennisnet zijn uitgevoerd, samen met het onderwijs:


• Cloudcomputing in het onderwijs,

• Augmented Reality,

• Leren van de Toekomst,

• MediaMosa: platform voor succesvolle videodiensten,

• Leren op afstand: tijd- en plaatsonafhankelijk,

• Educational Linkedscape: onderwijsdata delen,

• Internet der Dingen: een grote belofte,

• Bring Your Own Device: keuzevrijheid en flexibiliteit,

• Ruimte voor talent: gepersonaliseerd onderwijs,

• Video: the next generation.


In het tijdschrift vind je op elk van deze thema's/projecten een korte inleiding wat het thema/project behelst, wat je ermee kan doen (hoe je het kan inzetten) en wat die inzet je oplevert. Vaak zijn de inleidingen voorzien van een filmpje, waardoor je snel een beeld krijgt van het onderwerp. Elke inleiding is voorzien van een groot aantal links: naar een projectwebsite, naar projecten die in het kader van het programma zijn uitgevoerd, naar theorie en naar praktijkvoorbeelden. Erg handig: als je het tijdschrift doorleest zonder door te klikken weet je in een half uurtje wat de belangrijkste trends in het onderwijs zijn. Wil je meer informatie, dan zijn er meer dan genoeg links om verder te lezen. Veel leesplezier!




VorigeSamenwerking bij vier Groningse techniekopleidingen
VolgendeKennisgroep PO 19 juni 2012
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter