Hoe kun je op een leuke manier met de Engelse taal aan de slag, leren van andere culturen en oefenen met samenwerken? Anna Titawanno van de Kolegio Annie Koenraad-school (Curaçao) doet mee aan een Comeniusproject waarbij leerlingen uit allerlei landen werken aan een Engelstalig kookboek. In dit verslag lees je meer over haar ervaringen.

Een aantal maanden geleden begon de Kolegio Annie Koenraad-school (een school voor Funderend (Basis) Onderwijs op Curaçao) samen met 2 scholen uit Groot Brittannië, 1 school uit Tsjechische Republiek en 1 school van Réunion Island (Fr) met een Comeniusproject dat 2 jaar duurt. Gedurende deze 2 jaren zullen leerkrachten van deze school de buitenslandse collega's 4 keer ontmoeten tijdens werkbezoeken. Deze werkbezoeken zijn mogelijk door een subsidie van het Europese platform.

Internationaal kookboek

Het doel van het project is om de leerlingen nader tot elkaar te brengen en dat ze elkaar beter leren kennen door gezamenlijk te werken aan een Engelstalig digitaal internationaal kookboek.

In dit kookboek komt een verzameling recepten van traditionele gerechten uit de vier landen samengesteld door de leerlingen. De komende maanden zullen de verschillende suggesties worden besproken over hoe het kookboek digitaal vorm zal krijgen, waarbij de ideeën van de leerlingen een grote rol zullen spelen.

Engelse taal leren en oefenen

Op Kolegio Annie Koenraad is afgesproken dat leerlingen van de groepen 7 actief meedoen met het project, omdat vanaf groep 7 de leerlingen Engels krijgen in hun vakkenpakket. De leerlingen vinden het natuurlijk heel spannend. Tijdens de eerste lessen Engels krijgen leren de leerlingen hoe ze zich moeten voorstellen. Een aantal leerlingen heeft meteen het geleerde toegepast door zich via Voki.com voor te stellen aan de leerlingen van de deelnemende landen. Je hoeft die applicatie maar één keer uit te leggen en de leerlingen doen zelf enthousiast de rest. Ze maken hun eigen Avatar en spreken de tekst vervolgens in. Deze voki's zijn geplaatst in een wiki die voorlopig alleen ontsloten is voor de deelnemende partnerscholen.

Werkbezoek Réunion Island

In januari 2012 zijn we op werkbezoek geweest in Réunion Island om de leerkrachten van de partnerscholen te ontmoeten. We hebben voor die tijd alleen via e-mail contact met elkaar gehad. De eerste dag was geheel gewijd aan kennismaking met de leerkrachten, het presenteren van de scholen en de communicatie van leerlingen gedurende het project. Vooral dat laatste is heel belangrijk vanwege de leeftijdsverschillen tussen de leerlingen. De leeftijden van de leerlingen variëren van 4 “ 14 jaar. De leerlingen van de Engelse scholen zijn 4 “ 10 jaar oud. Curaçao heeft leerlingen van groep 7 (10-11 jarigen) uitgekozen omdat ze het school jaar 2011 “ 2012 voor het eerst Engels krijgen met een uitloop naar groep 8. De deelnemende leerlingen van Tsjechische Republiek en Réunion Island zijn 13 “ 14 jarigen die het primair onderwijs al doorlopen hebben. Dus hoe gaan we daar nu mee verder?

Gelukkig zijn tijdens het voostellen verschillende vormen van presenteren met ict naar voren gekomen. Leerlingen van Praag bijvoorbeeld hebben een prachtige video gemaakt. Daarin hebben zij zich voorgesteld en ook verteld wat ze zoal doen en eten tijdens de kerstviering. Ook hebben ze verschillende foto's en videobeelden gemaakt van Praag en dat ook verwerkt in hun video. De kleintjes van Engeland hebben mooie tekeningen gemaakt en deze zijn gescand door de leerkrachten die op hun beurt er een PowerPointpresentatie van hebben gemaakt. De recepten waaraan ze gewerkt hebben zijn gebundeld ook weer in een PowerPointpresentatie. De leerlingen van Kolegio Annie Koenraad hebben zoals boven vermeld met behulp van Voki een sprekende avatar gemaakt en zich voorgesteld. Daarnaast zijn er foto's en videobeelden gemaakt van de leerlingen wanneer ze samen met hun klasse leerkracht bezig zijn Curaçaose lekkernijen te maken. De foto's en videobeelden zijn geupload naar Animoto.com. Met dit online programma kunnen prachtige video's gemaakt worden en die vervolgens gedeeld worden met de partnerscholen.

Behalve afspraken over de verschillende vormen van communicatie hebben we een bustocht gemaakt naar de vulkaan. Meer hierover is te lezen op de weblog van Kolegio Annie Koenraad en op deze website (Frans) hebben de leerlingen van Réunion Island hun ervaringen van ons bezoek in het kort verwoord.

Communiceren van leerlingen onderling

Communiceren gebeurt op verschillende manieren, maar de aftrap is echter op elke school hetzelfde. De leerlingen maken ansichtkaarten over een eigen gekozen onderwerp dat te maken heeft met eten, drinken, woonomgeving etc. Daarnaast wordt een vraag gesteld. Al deze ansichtkaarten worden per post gestuurd naar de verschillende scholen. De scholen kiezen vervolgens 5-7 vragen uit die ze gaan beantwoorden. Het beantwoorden ervan gebeurt online. Leerlingen gebruiken bijvoorbeeld Voki.com om de vraag te beantwoorden. Ze kunnen ook video-opnames maken en het verwerken in een presentatie. De links van Voki, de video-opnames en presentaties worden vervolgens geplaatst en/of geupload naar een gesloten website die door de Engelse school beschikbaar is gesteld.

De coördinator van de Tsjechische school heeft een Comeniusgroep aangemaakt op Facebook die alleen toegankelijk is voor de leerlingen van de partnerscholen en de leerkrachten. Alleen leerlingen van Réunion Island en Praag zijn lid geworden, omdat de leerlingen van Londen en Curaçao geen toegang krijgen tot Facebook via de school. De leerlingen van Praag hebben op Facebook al verschillende recepten geplaatst, die we dan kunnen uitproberen.

Na de paasvakantie wil Kolegio Annie Koenraad Skype gaan inzetten zodat de leerlingen kunnen communiceren met de leerlingen van Praag en Londen. Vanwege het grote tijdverschil (8 uur) zal het niet lukken met de leerlingen van Réunion Island.

Bezoek van de partnerscholen

Medio juni komen de partnerscholen naar Curaçao. De vorm van communicatie tussen de leerlingen wordt dan geëvalueerd en indien noodzakelijk bijgesteld. In de november wordt de Tsjechische Republiek vereerd met een bezoek en in juni 2013 is de afsluiting van het project: het kookboek wordt opgeleverd. Dit alles zal in Londen gebeuren, omdat Londen de coördinerende school is en ook omdat het boek in het Engels verschijnt.

Anna Titawanno werkt als bovenschools ict-coördinator in het ict-team van het grootste schoolbestuur op Curaçao, het RKCS.

VorigeInvoering van centrale eindtoets naar verwachting met een jaar uitgesteld
VolgendeOverheid wil techniekonderwijs redden
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter