In verband met een opdracht op het gebied van mediawijsheid en kinderen die ik aan het doen ben, was ik afgelopen weken druk bezig om cijfermateriaal te verzamelen. Dat valt nog helemaal niet mee: er is natuurlijk genoeg materiaal over allerlei onderwerpen verzameld, maar heel veel daarvan is alleen beschikbaar als je daar een fiks bedrag voor neertelt. En in veel (gratis en niet gratis) publicaties waarin cijfermateriaal verwerkt is, vind je alleen de samenvatting van de onderzoekscijfers, terwijl ik juist ook de achterliggende cijfers nodig had.

Gelukkig zijn er ook bronnen waar je gebruik van kan maken zonder dikke portemonnee en zelfs bronnen waar je ook de achterliggende cijfers kan opvragen. Voor mijn onderzoek heb ik dankbaar gebruik gemaakt van o.a.:


• publicaties van Mijn Kind Online, incl. de brochure App-Noot-Muis. Boordevol met cijfers en gratis te downloaden van het net.

• onderzoekscijfers van EU-kids online,

• publicaties die ik vond op de site Leesmonitor van Stichting Lezen,

• van de redactie van de Leesmonitor kreeg ik de tip ook te kijken naar de cijfers die SPOT (Stichting Promotie Televisiereclame) online heeft gezet en met name naar hun Tijdsbestedingsonderzoek. Het bijzondere daarvan is dat je zelf de database kan bevragen op onderwerpen waar je meer over wilt weten. Je hoeft er alleen een inlog-account voor op te vragen, en dat kreeg ik binnen een paar uur toegestuurd. Een prachtig initiatief waarvan ik hoop dat het breed navolging gaat krijgen!

• publicaties van het CcaM (Center of research on Children, Adolescents and the Media), het onderzoekscentrum Jeugd en Media van de Universiteit van Amsterdam.

• het weblog Mediaonderzoek ten slotte bevat zelf geen cijfers maar geeft wel een mooi overzicht van wat her en der te vinden is.


Mocht je zelf cijfermateriaal nodig hebben op het gebied van mediawijsheid en kinderen, dan kan ik je deze sites van harte aanbevelen!

VorigeMbo studenten organiseren Proef en Probeershow
VolgendePO Raad deelt zorgen VNG over doordecentralisatie niet
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter