In dit tweede deel van het verslag, lees je over de uitdagingen die Serge de Beer en Tim van Waardenburg ondervinden bij het verbinden van een draaibank met het internet. Lees hier het eerste deel.

Het viel al een beetje te verwachten; leveranciers en onderhoudsbedrijven van draaibanken leveren vooral veel draaibanken en randapparatuur en dat waarschijnlijk al heel lang en goed. Praten tegen een draaibank is geen probleem, de draaibank terug laten praten is al weer iets lastiger. De meeste, zelfs als ze van moderne meetapparatuur zijn voorzien, kunnen het niet. Hebben ze deze mogelijkheid wel, dan is het vaak lastig om de verstuurde data om te zetten naar leesbare data, voor een systeem dat niet dat van de fabrikant is.

Het bovenstaande geeft een aardig beeld van ons History of Objects-project. Je kunt nog zo vooruitstrevend zijn met het Internet der Dingen, maar het grootste gedeelte van de dingen is er nog niet klaar voor. Nou ja, dat geldt vooral voor de mensen die ze maken, bedienen of onderhouden. De afgelopen weken heb ik me vooral beziggehouden met het verzamelen van details rond de draaibank, de in de loop der jaren opgebouwde meetapparatuur en het communiceren met mannen in met machineolie besmeurde stofjassen. Inmiddels lijkt het er op dat we een andere unit nodig hebben op de draaibank, die data kan verzenden. Nadeel is dat deze niet echt past in het budget voor dit project. We hebben dan ook besloten eigen meetapparatuur te maken.

Van de onderwijskundige kant van het project beginnen we een aardig beeld te krijgen. De App om de metingen en beelden te combineren krijgt al aardig vorm. Vooral de mogelijkheid om twee beelden te switchen is erg leuk aan het worden. HTML5 en JavaScript bieden wat dat betreft veel mogelijkheden.

Verder ben ik druk bezig om mijn kennis over de analyse van gegevens te verdiepen. Dat is een boeiende wereld, waarbij de programmeertaal Python een belangrijke rol speelt. Voorlopig zijn de regenachtige avonden en zondagen goed gevuld…

Gelukkig heb ik zelf ook nog een stofjas. Dat praat net even makkelijker…

VorigeHoe kun je hoogbegaafde kinderen meer uitdagen met tablets?
VolgendeLeerling centraal paradigmaverschuiving in privacybescherming?
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter