Amsterdam, 20 mei 2011 - Op 18 mei 2011 is de naam van Krant in de Klas na 35 jaar veranderd in Nieuws in de klas. De Krantenservice is omgevormd tot de Nieuwsservice. Deze veranderingen zijn een logische consequentie van de vernieuwingen bij de brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia, waar Nieuws in de klas deel van uitmaakt.

De nieuwe naam Nieuws in de klas brengt tot uitdrukking dat in het educatieve aanbod van Nieuws in de klas niet de drager (computer, tablet, smartphone) centraal staat, maar de inhoud. De diensten van Nieuws in de klas zijn gericht op de journalistieke content van nieuwsmedia, ongeacht op welk technologisch platform die verschijnt. Zo richt Nieuws in de klas zich bij de ontwikkeling van nieuwe educatieve diensten steeds meer op de digitale innovaties van nieuwsmedia.

De overgang van Krant in de Klas naar Nieuws in de klas betekent ook een accentverschuiving in het dienstenaanbod. Zo is de Krantenservice, bekend sinds 1976, omgevormd tot de Nieuwsservice. Docenten kunnen nog steeds bij Nieuws in de klas terecht voor de (papieren) Bezorgservice voor docenten en leerlingen. Maar daarnaast kunnen zij via Nieuws in de klas ook gebruik maken van de digitale nieuwsvoorziening door nieuwsbedrijven.

In de afgelopen jaren hebben de dagbladuitgevers zich ontwikkeld tot multimediale nieuwsbedrijven. Daarom heeft NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven, het afgelopen jaar een nieuwe koers uitgestippeld. Naast innovatie in de branche staat verbreding centraal. Dit houdt in dat naast dagbladuitgevers ook andere nieuwsbedrijven zich kunnen aansluiten bij de brancheorganisatie.

Nieuws in de klas, het educatieplatform van NDP Nieuwsmedia, wil jonge mensen stimuleren om mediabewuste burgers te worden. De organisatie laat hen via het onderwijs actief gebruik maken van journalistieke media. Nieuws in de klas biedt docenten in het primair en voortgezet onderwijs de mogelijkheid om nieuwsmedia, zowel op papier als digitaal, in te zetten als lesinstrument ter bevordering van taalvaardigheid, mediawijsheid en burgerschap.

VorigePO Raad steunt de ambitie maar niet de gedetailleerde uitvoering
VolgendePhysion simulaties voor natuurkunde maken of gebruiken
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter