TNO zet in het whitepaper Van hype naar realtiteit: een roadmap voor cocreatie in het onderwijs uiteen hoe cocreatie kan worden ingezet in het onderwijs. Ook geeft ze haar perspectief over de toekomst van cocreatie in het onderwijs. Cocreatie is, kort samengevat, het samen ontwikkelen van producten, diensten, etc. Wikiwijs is een bekend voorbeeld ervan.

Cocreatie in het onderwijs: niet alleen bij ontwikkeling van lesmateriaal

Nieuwe en sociale media stellen individuen en organisaties voor het eerst in staat om op grote schaal samen educatieve kennis te produceren en te delen. Cocreatie heeft hierin een belangrijke rol en gaat over de gezamenlijke ontwikkeling door verschillende actoren (zoals lerenden, docenten, experts, bedrijven, etc.) van producten, diensten, strategieën en beleid voor het onderwijs. Het onderwijs is bij uitstek een sector waarbinnen altijd al grote inbreng is geweest van de verschillende actoren.

De discussie rond cocreatie in het onderwijs heeft zich voor een belangrijk deel gericht op de ontwikkeling van digitale leermaterialen en de rol die gebruikers daar in kunnen spelen. Niet voor niets is in Nederland het initiatief Wikiwijs opgezet om docenten de mogelijkheid te geven zelf materiaal te ontwikkelen, delen en vinden. Wikiwijs heeft in 2010 de eParticipatie Award 2010 ontvangen.

TNO laat zien dat cocreatie in het onderwijs zich niet alleen hoeft te beperken tot digitaal leermateriaal, maar ook een rol kan spelen in andere onderdelen van het onderwijs.

Wat is de waarde van cocreatie?

Cocreatie kan niet alle uitdagingen binnen het onderwijs oplossen, maar het kan wel een zeer waardevolle bijdrage leveren, aldus TNO. Hiervoor is het belangrijk om eerst duidelijk te krijgen welke waarde cocreatie levert aan de gebruikers van het onderwijs: docenten en lerenden. Alleen wanneer het gebruikersperspectief wordt gekozen, zal cocreatie ook grootschalig worden ingezet en zal het van hype, realiteit worden. Het is belangrijk om te kijken naar de belangen van de verschillende actoren, en vooral naar hoe deze samen kunnen worden gebracht. Meer hierover lees je in het whitepaper.

Download het TNO whitepaper Van hype naar realiteit: een roadmap voor cocreatie in het onderwijs

VorigeVierde Leermiddelenmonitor verschenen
VolgendeResultaten begrijpend lezen en rekenen verbeterd
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter