Onderwijs: we hebben het er maar druk mee. Hoe geef je goed onderwijs, wie moet je erbij betrekken en wie heeft welke taak daarin? Moeten we ons in het onderwijs beperken tot de 'hoofdvakken' zoals taalvaardigheid en rekenen, of moeten we op school ook aandacht besteden aan (goed) burgerschap en aan digitale taalvaardigheid?
Zo aan het einde van het jaar is het goed om eens om te kijken en te kijken naar hoe onderwijs door de eeuwen heen is vorm gegeven. Dat wordt ons sinds kort erg makkelijk gemaakt door de gloednieuwe site Onderwijserfgoed. Op deze site vind je informatie uit verschillende bronnen:
Onderwijsraad:
Adviezen van de Onderwijsraad
Enkele gedenkboeken
Jaarverslagen
Inspectie van het onderwijs:
Verslagen over de Staat van het Onderwijs
Nationaal Onderwijsmuseum:
Boeken
Schema’s en tabellen
Prenten
Agenda’s
Foto’s
Documenten
Parafernalia
Je kan de collectie doorzoeken op woorden, maar er zijn ook verzamelingen gemaakt op thema:
- Vrijheid van onderwijs
- Zorg voor de leerling
- Maatschappelijke taak van het onderwijs
- Burgerschap en onderwijs
- Bestuur en organisatie
- Schoolgebouw en omgeving
- Internationaal perspectief
- Onderwijsmethoden
- Onderwijsvernieuwing
- Schaalgrootte
- Schooluitval
- Leraren
- Toetsen en examens
- Onderwijskansen
- Leerplicht en onderwijstijd
- Wat kan je leren?
- Wie betaalt het onderwijs?
Een themacollectie biedt eerst een algemene inleiding op het onderwerp en geeft dan verwijzingen naar items (teksten of afbeeldingen) over dat onderwerp. Dat zijn er niet zo heel veel (gemiddeld een stuk of 6, schat ik in), maar bij elkaar geven ze een leuk beeld van (lang) vervlogen tijden.
Ik ben er blij mee. Natuurlijk mopperen we met ons allen bij elkaar heel wat op ons onderwijssysteem, maar als ik op deze site kijk, dan kan ik alleen maar constateren dat er ook echt veel positieve ontwikkelingen zijn geweest door de eeuwen heen!
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst