In het voortgezet onderwijs wordt volop geëxperimenteerd met tabletcomputers, maar ook het primair onderwijs lijkt er baat bij te hebben. Kijken we naar het aanbod educatieve iPad-apps, dan lijkt er zelfs meer ontwikkeld te worden voor het po! De inzet van tablets op scholen is erg divers. iPad-pilots kun je ruwweg in 2 categorieën indelen. De eerste stuurt leerkrachten op een soort 'ontdekkingsreis', zij laten hen eerst experimenteren. Daarnaast zijn er scholen die de iPad direct in de dagelijkse lespraktijk inzetten.

Bennie van der Schaaf is directeur van OBS Het Slingertouw in Heerenveen. Daar werd eerst het leerkrachtenteam een ruime periode gegund om aan de iPad te wennen. Daarnaast werd een set tablets ter beschikking gesteld voor klassikaal gebruik met als opdracht: wat kun je met de iPad in het primaire onderwijsproces? We vroegen Bennie van der Schaaf naar zijn ervaringen.

Kunt u in het kort uiteenzetten hoe de implementatie van de iPad op Het Slingertouw in gang is gezet en wat de opzet van het project was?

We zijn een school met goede resultaten, maar wilden nog meer uit onze kinderen halen. We willen graag dat de kinderen leren leren. We kozen ervoor onze wereldoriëntatie anders aan te pakken met als motto: het team bepaalt de doelen, de kinderen maken het onderwijs.


Om dit te bereiken hebben we gekozen voor de methodiek Topondernemers in combinatie met ict. Om dit succesvol te laten verlopen hebben leerkrachten een iPad ter beschikking gekregen. Daar hebben ze wel zelf de helft aan meebetaald met als voorwaarde dat ze de iPad op school moeten gebruiken. Dit hebben we voor de zomervakantie kunnen regelen en daarna zijn de collegas op Summerschool geweest. Een handzaam tablet mee in de reiskoffer en zo is bij het team het enthousiasme voor de iPad ontstaan.

U hebt in eerste instantie de leerkrachten ondersteund bij het wennen aan en werken met de iPad. Hoe hebt u dat gedaan en wat waren de voorwaarden?

De Summerschool heeft er voor gezorgd dat de collegas nog enthousiaster werden. Het apparaat is handzaam, makkelijk, overzichtelijk, je kan geen fouten maken en het apparaat werkt altijd. Geen fouten kunnen maken, nodigt uit tot experimenteren. Sinds we weer op school begonnen zijn is het vaak een gespreksonderwerp in onze koffiekamer. Daarnaast hebben wij een ict-werkgroep die ons voedt met interessante apps en ideeën. We leren spelenderwijs.



Inmiddels printen we onze vergaderstukken niet meer en de iPad werd ook meteen ingezet in de klas. Zo leren wij ook weer van de kinderen. Later dit jaar krijgen we nog begeleiding van Marieke van Osch een fervent Apple-liefhebber en deskundige. Van haar hopen we te leren de creatieve mogelijkheden van de iPad nog beter te benutten.


Lees de rest van het interview met Bennie van der Schaaf in het Kennisnetdossier Laptops Tablets

VorigeDiplomauitreiking MediaMasters2011 winnaar bekend
VolgendeLatere invoering verplicht leerlingvolgsysteem speciaal onderwijs
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter