De column van deze maand is van juf Linda Humme, die onlangs nog door het AD werd geïnterviewd over hoe zij ict inzet in haar klas. Ze beschrijft in deze column hoe het lesgeven van tegenwoordig er voor haar uit ziet en hoe jij kunt leren omgaan met alle veranderingen. Er wordt al zoveel gedeeld, dat je het wiel digitaal niet opnieuw hoeft uit te vinden!

Makkie ?

Regelmatig denk ik: "Ik ga het rustig aan doen, deze week wordt het een makkie". Op de een of andere manier wordt dat nooit een "makkie". Ik vraag mij dan ook regelmatig af wat ik "fout" doe. De hele dag ben ik bezig met plannen, organiseren, stimuleren, controleren, coördineren, enzovoorts.

Terugblik

Ruim 20 jaar geleden las ik mijn lessen voor schooltijd even snel door. De bel ging, leerlingen kwamen de klas binnen en gingen aan hun tafel zitten. Ik gaf instructie, kinderen luisterden. Ik schreef wat op het krijtjesbord, leerlingen schreven wat in hun schriften. Daarna haalde ik de schriften op en keek het na schooltijd even na.

Heden

Dat gaat nu heel anders. Voordat ik ga beginnen, kijk ik naar aandachtspunten, resultaten en doelen. Daarna bekijk ik de methodes, de leerstof van de dag. Die 3 dingen ga ik combineren. Welke leerling gaat met wat aan de slag, met wie en welke hulpmiddelen en materialen ga ik daarbij inzetten? Wat wordt mijn rol en wat gaat de onderwijsassistente die dag doen? Dus voordat de bel gaat heb ik heel wat te regelen.

Het digibord speelt een zeer belangrijke rol in mijn onderwijs. Met het digibord kan ik een stukje passend onderwijs realiseren. Na een korte instructie gaan kinderen zelfstandig aan de gang. Een groep gebruikt zelfstandig het digibord, een groep werkt achter de computers en de rest werkt zelfstandig of in tweetallen aan een opdracht op papier. Ik heb mijn handen vrij om rond te lopen, hier en daar stuur ik wat aan, neem ik een kind apart, maak ik een verlengde instructiegroep of daag excellente leerlingen uit met verdiepingsmaterialen. De onderwijsassistente kan ook nog extra oefenen met een groepje leerlingen, kijkt wat werk na of legt materialen klaar voor de volgende les.

Ik voel mij vaak een manager: ik regel de hele tijd, stuur groepjes leerlingen aan, daag ze uit, geef complimenten, corrigeer en kijk of iedereen aan het werk is. Dan moet er vaak geëvalueerd worden en doelen worden bijgesteld. Ik gebruik daarbij regelmatig stemkastjes, mijn nakijkwerk wordt steeds minder. Resultaten worden in een digitaal registratiesysteem ingevoerd. Ik krijg prachtige overzichten die ik de volgende les weer kan gebruiken. Daarin kan ik zien welke leerlingen, waarmee aan de slag gaan. Ook met wie en welke hulpmiddelen en materialen ik daarbij weer kan inzetten.

Hoe verder?

De tijd en samenleving verandert en dat gaat steeds sneller. Leerlingen veranderen, leerbehoeftes veranderen, (leer)stoornissen komen boven tafel, opvallende leerlingen worden gesignaleerd. Met de komst van Internet en alle nieuwe middelen die daar gebruik van kunnen maken wordt het steeds complexer. Kinderen gebruiken de middelen en in de media lees je vaak hoe die middelen ook kunnen bijdragen aan het onderwijsleerproces.

Moet je daar aan meedoen?

Ik denk dat je deels moet meegaan, natuurlijk niet met alles. Het moet een meerwaarde hebben en het moet wel kunnen en passen in het onderwijs en de visie van de school.

Hoe moet je daar aan meedoen?


• Middelen die je gebruikt, moet je goed kunnen bedienen en de mogelijkheden moet je kennen. Dat gaat tijd kosten. Verken de techniek en word vaardig, durf te gebruiken, durf in te zetten.

• Ga voorzichtig aan de slag. Kijk wat je hebt en maak keuzes waarmee je gaat beginnen. Weet wat je gebruikt, stop daar genoeg tijd in en ga pas verder als jij denkt dat het kan.

• Zorg voor voldoende content. Heb je te weinig content, dan gebruik je het middel waarschijnlijk minder.

• Maak contact met mensen die met dezelfde middelen werken. Help elkaar. Via Internet zijn er discussiegroepen, forums, Twitter, Facebook, Yurls-pagina's, nieuwsbrieven, enzovoorts. Zo wordt er al heel veel gedeeld op Internet.


In deze tijd van bezuinigingen valt dat niet mee. Alles kost namelijk geld en/of tijd en heel vaak is dat geld of die tijd er gewoon niet. Wees creatief en zoek naar oplossingen, vraag hulp, ga zelf aan de slag en kijk ook goed om je heen. Er is en wordt al zoveel gedeeld! Vind het wiel ook digitaal niet opnieuw uit!

Linda Humme is leerkracht in het basisonderwijs en zelfstandig professional ict en onderwijs (onder andere als expert digiborden) via lindahumme.nl.

VorigeCovey voor studenten
VolgendeDigitale vaardigheden in kaart gebracht
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter